Trend 2020; Duurzaamheid

Iemand zei laatst iets heel moois tijdens een congres voor het organiseren van circulaire evenementen, namelijk: “volg je de markt of je hart?”

Het woord duurzaamheid hoor je inmiddels overal. Op social media, tijdens congressen, bijeenkomsten en het wordt altijd gekoppeld aan de trend van 2020. En toch…, gaat het veel verder. Want wat ga jij doen? Spring je op de trend of doe je het vanuit je hart?

De zin die erachter aankwam en ik zo treffend vind is: “vanuit het hart, komt namelijk de boodschap van het creëren.”

XR Events houd zich al jaren bezig met duurzaamheid. Alle informatie die er is wordt opgenomen. In ons DNA zit duurzaamheid en in de naam XR Events. Daar blijft het niet bij, want met een naam ben je er niet. Wij adviseren en voeren uit waar gewenst. Advies op het gebied van duurzaamheid kan op ieder niveau. Heb je al een duurzaamheids manager in je bedrijf, maar is de daadwerkelijke organisatie van een evenement een groot vraagteken. Wij helpen graag! Neem contact op via info@xr-events.nl en dan kunnen we samen kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Events verduurzamen, een duurzaam of circulair evenement?

Je hoort steeds meer de woorden: duurzaamheid en circulair voorbij komen in de eventbranche.

Maar wat is nou het verschil?

Soms lijkt het erop dat die woorden in ieder gesprek naar voren komen, maar wat moet je er eigenlijk mee? Het is duidelijk dat de focus de komende jaren steeds meer gelegd wordt op duurzaamheid. 1 ding is ook zeker, het is complex en zeker niet zwart wit.

Circulair

Circulair zegt het al, het is een cirkel. Alle onderdelen zullen weer hergebruikt moeten kunnen worden. Ieder onderdeel in de keten moet dan ook circulair zijn. Een volledig circulair evenement is vooralsnog een mega grote uitdaging. Wel kun je bepaalde onderdelen van je evenement circulair maken. Zoals een cateraar kiezen die van restanten van voedsel, eten maakt of een locatie uitkiezen die circulair is gebouwd.

Duurzaam

Een duurzaam evenement is een evenement waarbij er vanaf de start van de organisatie rekening gehouden is en bewuste keuzes zijn gemaakt t.o.v. de impact op het milieu en de samenleving. Deze dient zo min mogelijk te zijn. Daarbij is iedere stap in de keten even belangrijk. Je kunt namelijk 3 dagen lang volop afval gescheiden hebben, maar als de afvalverwerker het daarna op 1 hoop gooit, is al je moeite voor niets geweest. Belangrijk is dat als je een duurzaam evenement wilt organiseren, dat je het vanaf het concept/ plan tot aan de evaluatie duurzaam maakt. XR Events kan hierin van begin tot einde adviseren. 1 van de middelen hiervoor is een quick scan, we kijken dan op welk gebied je kan verduurzamen en verbinden je aan de juiste partners.

Verduurzamen

Verduurzamen kan al met kleine stapjes

Iedere stap is er 1. Om ineens een duurzaam evenement te organiseren is een grote omschakeling. Het is wel mogelijk om direct te verduurzamen. Verduurzamen is namelijk een keuze, op welk niveau ook en onder te verdelen in de segmenten:

·       Energie

·       Mobiliteit

·       Food & Beverages

·       Sociale duurzaamheid

Ieder segment is weer onder te verdelen in subonderwerpen. Dit hangt natuurlijk volledig af van de door jou te organiseren evenement. Bekijk daarom zo vroeg mogelijk op welke onderdelen je zou kunnen verduurzamen. Stel doelen!

Voorbeelden van waar je direct invloed op uit kan oefenen als eventmanager. Uitgaande van dat je gelijk bij de start van de organisatie betrokken bent.

* Voedsel; wist je dat voor 1kg rundvlees, 15.500 liter water nodig is? Is een volledig vegetarisch menu voor jouw doelgroep net even teveel van het goede? Dan ben je al aan het verduurzamen als je gaat voor een 80% vegetarisch menu kiest!

* Goodies; weet waar je je goodies vandaan haalt. Vele event gadget leveranciers hebben helaas nog veel producten die verpakt zijn in plastic. Er komen steeds meer leveranciers die wel bewust en duurzamere alternatieven aanbieden. Dat gezegd hebbende, denk ook goed na over of je je bezoekers wel zo blij maakt met de goodie/ gadget die je weg wilt geven.

* Locatie; Kies voor een eventlocatie die past bij jouw doelgroep/ event én die bewust omgaat met duurzaamheid. De ene heeft zonnepanelen op het dak, de ander heeft een volledig vegetarische keuken of probeert zoveel mogelijk hun restafval te reduceren door gebruikt te maken van Artificial Intelligence. Stel vragen tijdens je locatiebezoek en wees kritisch. Een goede partner denkt met je mee.

De tegenwerpingen die we allemaal tegenkomen; Geen tijd en geld

De tegenwerpingen zijn er nog volop. Diegene die hierbij vaak genoemd worden zijn: zoveel tijd hebben we daarvoor niet en dat kost geld.

Maar als je op tijd begint, kan dat zelfs tijd opleveren! Bepaalde onderdelen zullen dan wellicht niet ingezet worden of je bedenkt een alternatief die veel minder impact heeft op je workload. Vergeet niet…. jouw “duurzame” leverancier is expert, laat hen doen waar ze goed in zijn!

Iedereen die over een budget gaat wil graag direct resultaat zien in de balans. Kosten zijn daarbij een belangrijke indicator, maar voordat je zegt: dat kost geld; kijk naar de alternatieven! Vaak is het verrassend hoeveel iets kost of juist niet.

Wat als… i.p.v. Ja maar…

Wees kritisch, kijk naar je leveranciers, de locaties, de benodigde materialen. Sluit dit niet aan op jouw gewenste niveau van verduurzamen, vraag dan naar de alternatieven. Maar wees ook kritisch naar jezelf. Start met een “wat als” in plaats van een “ja maar”.

“Begin” is het advies. Iedere stap naar verduurzamen is er 1! 

Wil je meer weten over hoe je jouw evenementen kan verduurzamen? Neem dan contact op via info@xr-events.nl

What’s in a name…

Sonja Regelt Het ondergaat een metamorfose

2 jaar geleden heb ik de grote sprong in het diepe gemaakt! Ik ging mijn hart volgen en werd freelance Event manager. Best een spannende beslissing als alleenstaande moeder van 2 kinderen.
“Sonja Regelt Het “werd de naam waaronder ik mij in schreef bij de KVK, deze naam sloot volledig aan bij waar ik zo blij van word: regelen en organiseren!
Mijn eerste project als zzp’er was gelijk een schot in de roos. Ik mocht meewerken aan een 3-daags congres en een 5-daagse hackathon. Na 16 jaar gewerkt te hebben bij grote merken in de marketing, voelde ik me eindelijk volledig op mijn plek! Opdrachten volgde elkaar op en ik genoot van ieder moment. Zelfs ook als het even niet meezat, want ondernemen is naast eventmanagement iets wat echt bij mij past.
Ik krijg regelmatig de vraag of ik een aanbod aan zou nemen als een opdrachtgever zou vragen of ik in dienst wilde komen. Volmondig zeg ik iedere keer: “dat is tof om te horen, maar ik blijf als freelancer werken, ik vind het namelijk fantastisch, ieder onderdeel!” De zekerheid van een vaste baan, weegt voor mij niet op tegen alle energie die ik krijg van de diverse opdrachten die ik mag uitvoeren en hoe graag ik tot het uiterste ga voor mijn verschillende opdrachtgevers.
In die 2 jaar is er best veel veranderd; mijn netwerk binnen de eventbranche is enorm gegroeid, ik heb ontzettend veel leuke en inspirerende mensen leren kennen en ik weet nu ook zeker dat ik verder met mijn bedrijf wil groeien. Mooie en nieuwe projecten oppakken, huidige relaties uitdiepen, nieuwe samenwerkingen aangaan en fantastische resultaten neerzetten.
En dat heeft geleid tot de gedachte: “ik moet mijn naam veranderen!”
Ik regel en organiseer nog steeds, maar er komt veel meer bij kijken. Uiteindelijk is het regelen en organiseren een middel om je doel te bereiken. Waarom organiseer je een event, voor wie en met welk doel zijn de vragen die als eerste beantwoordt moeten worden.
Daarom krijgt “Sonja Regelt Het” een metamorfose! Vanaf nu gaat ik verder onder de naam: XR Events
De X staat voor de woorden eXtra en eXtended, want we gaan altijd verder dan wat verwacht wordt. De R staat voor Results, Relationship en Reality! Uiteindelijk gaat het om het resultaat, de relaties die je opbouwt/beheert en de realiteit die je creëert met jouw evenement.
Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik me ook bezighoud met het verduurzamen van evenementen. Daar is de R ook een belangrijke letter, die staat namelijk voor: Refuse, Reduce, Reuse en Recycle.
Zo valt alles samen: mijn passie, wat ik zo graag doe en waar ik zoveel energie uithaal; het organiseren van evenementen met een verhaal, mijn urge voor resultaat en mijn liefde voor verduurzamen van events.
Het nieuwe logo is er al, mijn auto wordt binnenkort bestickerd (dus als je mij ziet rijden, zwaai even!) en ik sta inmiddels bij Locaties met Meerwaarde op de website als de eventmanager die gespecialiseerd is in het verduurzamen van events!
Wil jij meer weten over de mogelijkheden die ik voor jullie zou kunnen betekenen op gebied van duurzaamheid of het organiseren van een evenement? Bel of mail mij gerust!
Tel: 06-10088411
sonja@xr-events.nl