XR Events staat voor duurzame, maatwerkconcepten en heeft de missie evenementen te organiseren met high social en een zo low environmental mogelijke impact. ‘Op weg naar wat de nieuwe norm zal zijn, begeleid ik mensen en organisaties, via hun evenementen, naar duurzame keuzes en oplossingen,’ vertelt Sonja Schaefers, eigenaresse XR Events.
In 2017 maakte Sonja vanuit een marketingachtergrond bij grote labels, een vliegende start met strategisch eventmanagement via ‘Sonja Regelt Het!’ Anno 2019 veranderde zij haar bedrijfsnaam in: XR Events. Een naam waarbij de X staat voor eXtended en de R voor Results en die beter aansluit bij waar zij nu voor staat: het creëren van impact met jouw evenement op een duurzame manier.
Nieuwe gewoontes
We weten niet hoe de situatie er over een paar maanden uit zal zien en niemand zal dat nauwkeurig kunnen voorspellen. Sonja neemt een versneld bewustzijn waar en hoopt dat we na deze crisis bewuster in het leven zullen staan en onze keuzes meer weloverwogen zullen maken. ‘Nieuwe gewoontes aanleren kost doorgaans 3 maanden en deze heersende crisis is langer dan dat. Laten we uit deze beproeving vooral de mooie dingen halen en deze in de toekomst voorzetten.’
Willen in plaats van moeten
‘Kijk eens naar wat we nu al bereikt en gedaan hebben? Omdat het moet en we ertoe gedwongen worden. Wat kunnen we dan wel niet bereiken als we het ook echt wíllen? Ik spreek dan ook over intrinsieke motivatie als ik het heb over duurzaamheid. Willen is daarbij een belangrijk woord, we houden namelijk niet van ‘moeten’.’
Kleine duurzame veranderingen
Juist nu is een goed moment voor locaties en eventmanagers om hun beleid en handelen ten aanzien van duurzaamheid onder de loep te nemen. ‘We krijgen de gelegenheid na te denken over hoe we straks verder willen gaan’, zegt Sonja. ‘Neem deze gelegenheid om te onderzoeken waar je met relatief kleine veranderingen kunt verduurzamen of verminderen. Het gaat niet om de grootte van de verandering maar om de impact die deze verandering heeft.’